окт 242015
 

inicijativa 1Број:  11/2015

Датум:  20.10.2015.

ПРЕДМЕТ: Иницијатива за расправу о спољним и унутрашњим факторима дестабилизације Републике Србије и њеног окружења

 

На основу закључака конференције „Ко дестабилише Балкан: од македонске до мигрантске кризе“ предлажемо Наредној скупштини Републике Србије да уврсти у расправу неколико питања од, уверени смо, великог националног значаја, а која се сва преплићу у контексту генерисања тензија у нашем региону. Издвајамо неколико кључних тема:

  • Репресија режима у Подгорици над грађанима који мирно изражавају своје незадовољство, односно систематско угрожавање основних националних, верских и људских права српског народа у Црној Гори у циљу његове насилне асимилације;
  • Политика Србије према мигрантима са Блиског истока и потреба да она буде национално одговорна и усаглашена са другим угроженим државама региона како се не би догодило да наша земља постане и дуго остане „чекаоница“ за стотине хиљада избеглица којима периферне чланице ЕУ, несумњиво усаглашене са Берлином, онемогућавају жељени одлазак у развијене земље Уније;
  • Интензивирање деловања антисрпских јастребова у ЕУ, оличеног кроз нацрт преговарачког Поглавља 35, у циљу дефинитивне отмице Косова и Метохије од Србије;
  • Геополитички мотивисано фабриковање афера и распиривање политичких немира, те међунационалних конфликата од стране појединих западних центара моћи у државама Балкана у којима су присутни енергетски и други интереси Русије и Кине, односно чије власти су демонстрирале спремност да воде избалансирану спољну политику.

 

 inicijativa tekst

 

Образложење:

Центар за развој међународне сарадње (ЦРМС), заједно са Форумом за одговорну политику (ФОП и порталима Видовдан и Нови Стандард из Србије, као и Центром за стратешку сарадњу (ЦСС) из Републике Српске, а уз учешће еминентних стручњака из области геополитике, безбедности, међународних односа – 8. октобра ове године организовао је скуп на тему „Ко дестабилише Балкан: од македонске до мигрантске кризе“. Намера нам је била да се на конференцији свестрано сагледају изазови који прете стабилности наше државе, Републике Српске и других земаља у окружењу Србије у којима су Срби аутохтоно становништво, те нашег региона у целини.

Учесници скупа су уочили и истакли да се наш регион систематски дестабилизује по „линији“ присуства интереса сила ван евроатлантског круга, на простору које оне сматрају зоном свог доминантног утицаја задобијеног после окончања Хладног рата. У скроје време, које је анализирано током конференције, примећује се да су озбиљним турбуленцијама погођене баш оне државе које се налазе на траси планираног руског гасовода популарног названог „Турски ток“ и балканског крака кинеског „Новог пута свиле“ (модерног путног и генерално економског коридора од Шангаја до Европе), односно владе које су исказале спремност да активно учествују у реализацији тих пројеката од глобалног значаја.

Наш регион, и парцијално земље које га чине, дестабилизоване су само током ове године на подручју Републике Македоније (где су до нивоа уличног насиља распириване међумакедонске партијске страсти а на још гори начин, уз присуство и злокобне ратне сенке, албанско-македонски сукоби), Републике Српске (јачање антагонизама међу тамошњим водећим српским политичким чиниоцима и испољавање исламистичког тероризма) и Републике Србије (фабриковање бројних афера које имају за циљ да затрују нашу политичку сцену). Све те земље су додатно озбиљно угрожене и мигрантском кризом, која је по свему судећи систематски изазвана а одвија се баш по планираној траси руских и кинеских енергетских и путних магистрала. А док се наведене земље дестабилизују на начин који подразумева слабљење њихових легитимних власти, у Црној Гори се примењује другачији рецепт. Тамо се већ дуго подржава нелегитиман, корумпиран и репресиван режим, који се суочава са оправданим и мирним протестима грађана. Делимично и екстерним блокирањем народне воље у тој земљи се изазива експлозивна ситуација.

Водећи евротлантски центри моћи, агресивним мешањем у унутрашњополитичке и друге процесе земаља нашег региона – који се пре свега огледају у покушајима да се противно демократским нормама руше или слабе једне владајуће гарнитуре (иоле национално посвећене) а одржавају или инсталирају друге (спремне да изврше сваки налог из иностранства) – проузрокују стање перманентне дестабилизације која повремено добија на интензитету у разним његовим деловима. Уз механизме директног спољног притиска, оне западне силе које настоје да држе наш регион у стању зависности, за то користе и свој опсежни идеолошко-пропагандни апарат створен у земљама нашег региона, састављен од медија, невладиних организација па и политичких чиниоца, финансираних или на друге начине спонзорисаних из иностранства.

У циљу спречавања или бар отежавања дестабилизације те врсте, предлажемо да се размотре, по узору на Руску Федерацију, одговарајућа решења у вези са законским регулисањем те области. Политички процеси Србије ствар су њених грађана и недопустиво је да буду предмет интензивног страног мешања. Тако ствари стоје и са другим државама региона, као што су РС и Македонија. Отуда, сматрамо да би и Народна  скупштина Србије требало да размотри конкретне мере које би наша држава могла да предузме како би пружила подршку легитимним владајућим структурама у региону како би у случају споља подстакнутих „наранџастих револуција“ биле у стању да очувају стабилност својих земаља. С друге стране сматрамо да је са моралног и демократског становишта неопходно да Република Србија осуди насиље нелегитимних, ауторитарних режима који су – као што је случај са оним из Подгорице који није промењен од времена комунистичког тоталитаризма – спремни на било какву репресију против већине незадовољних грађана своје земље а одржавају се искључиво ослањањем на полицијски „пендрек“, медијске манипулације и страну подршку.

inicijativa 2Уверени смо да је нашем друштву потребна аргументована расправа у Народној скупштини о спољним и унутрашњим факторима дестабилизације Србије и региона, као и разматрање потенцијално могућих мера којима би се њој парирало. У складу са тренутно највећим проблемом, предлажемо да се посебно обрати пажња на политику према мигрантима са Блиског истока. Сматрамо да би акценат требало да се стави на дефинисање заједничког приступа том актуелном проблему од стране Србије, Македоније, БиХ, како се не би догодило да разним закулисним играма страних центара моћи наш регион постане „чекаоница“ за стотине хиљада људи који би на границама Мађарске и Хрватске били спречени да наставе свој пут ка развијеним чланицама ЕУ а не постоје реални начин да буду враћени у Сирију и друге земље из којих су избегли.

Коначно, у контексту вишеслојне дискусије о факторима дестабилизације Србије и региона мислимо да је нужно размотрити и стратешки апсект те проблематике, а ту мислимо на смисао и бесмисао некритичког односа према ЕУ интеграцијама. Србија постоји ради својих грађана и очувања своје националне традиције и виталних интереса. Све друго, укључујући и било какве интеграције, служи томе и никако не сме бити изнад те суштине. Неприхватљиво је да се формално или неформално Србија одриче ма и једног делића своје територије или било којих других кључних интереса ради ЕУ интеграција, односно недопустиви су захтеви који воде ка томе. Стога, уверени смо да је потребно у Народној скупштини дискутовати и о антисрпском предлогу Брисела у вези са преговарачким Поглављем 35. Србија која би пристала да се одрекне Косова, макар и без његовог признања а по више пута натураном моделу „две Немачке“, не само да би починила национално недело већ би призвала и нове невоље, односно потенцијално угрожавање нашег територијалног интегритета од Војводине до југа тзв. централне Србије.

Сматрамо да Србија мора да очува право и могућност да доноси одлуке и дефинише решења државотворног карактера у циљу заштите виталних националних интереса, у вези са унутрашњом и спољном политиком, док је на путу ка чланству ка ЕУ и после евентуалног уласка у њене редове. То је модел који мислимо да је прихватљив и за нашу земљу, и за друге државе региона као и већину постојећих чланица ЕУ. Европа суверених народа и држава може и треба да буде наш дом, али то не важи за  Унију која је замишљена као клуб неравноправних у коме су неки осуђени на стално ниподаштавање. Екстерна дестабилизација наше и других држава региона служи њиховом редефинисању у том смислу те стога предлажемо енергично унутрашње деловање у циљу јачања државних потенцијала и суверенитета, односно регионалну сарадњу која томе доприноси. Они који желе да сви ми на простору који називају „Западни Балкан“ будемо слаби, труде се да нас деле и свађају. Томе можемо да се супротставимо само националном слогом и међусобном продуктивно сарадњом. Уверени смо да огромна већина посланика Народне скупштине Србије дели такве наше ставове и да ће у складу са тим државотворно деловати.

 

Уз срдачне поздраве,

 

проф. др Стевица Деђански, председник ЦРМС-а

Драгомир Анђелковић, директор  ФОП-а

Бранко Радун, главни уредник интернет портала „Видовдан“

Жељко Цвијановић, главни уредник интернет портала „Нови Стандард“

др Предраг Николић, председник ЦСС-а

 

ЗА ПОДНОСИОЦЕ ИНИЦИЈАТИВЕ

_________________________

(др Стевица Деђански)

 

Достављено:

Председнику Скупштине Републике Србије ( председнику и подпредседницима )

Одбору за спољне послове Скупштине РС ( председнику и заменику )

Одбору за одбрану и унутрашње послове Скупштине РС ( председнику и заменику )

Одбору за контролу служби безбедности Скупштине РС ( председнику и заменику )

Одбору за европске интеграције Скупштине РС  ( председнику и заменику )

Одбору за уставна питања и законодавство Скупштине РС  ( председнику и заменику )

Посланичкој групи Српске напредне странке ( председнику и заменику )

Посланичкој групи Социјалистичке партије Србије ( председнику и заменику )

Посланичкој групи Демократске странке ( председнику и заменику )

Посланичкој групи Нове странке ( председнику и заменику )

Посланичкој групи Социјалдемократске странке ( председнику и заменику )

Sorry, the comment form is closed at this time.